شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۶ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، در روزهای اخیر شاهد اخبار و وقایع متنوعی در حوزه سینما و تئاتر بودیم ؛ گاه برخی از این وقایع حاوی خبرهای خوشحال کننده و امیدوار کننده ای بود و گاه متاسفانه خبر از  درگذشت هنرمندی مانند سیامک اطلسی ؛ در ادامه اشاره ای داریم به برخی خبرهای مهم از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان.

کارگردان قصه های مجید به کرونا مبتلا شد

سایه سنگین کرونا بر کشورمان همچنان سنگینی می کند  و  در هفته های اخیر کم نشنیدیم که از اهالی هنر درگیر ویروس کرونا شده اند. 

امروز هم متاسفانه متوجه شدیم که کارگردان کاربلد سینما و تلویزیون کشورمان ، کیومرث پوراحمد درگیر این ویروس شده  و  این درحالی است که این فیلمساز پیشکسوت دو دوز واکسن خود را دریافت کرده بود.

او که به تازگی پروانه ساخت فیلم سینمایی «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم‌مقامی را دریافت کرده است،  مشخص نیست با این شرایط ، چه زمانی استارت کار این پروژه را خواهد زد.

اخبار کوتاه از سینما و تئاتر | از ابتلای کیومرث پوراحمد به ویروس کرونا تا انتقاد فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و منتقد آمریکایی از فیلم جدید کلینت ایستوود

این کارگردان در حالی به کرونا مبتلا شده است که دو دوز واکسن را دریافت کرده بود.

دیباچه برای این فیلمساز عزیز ، آرزوی سلامتی دارد .

بدرقه  سیامک اطلسی

این هنرمند  در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

به گزارش ایسنا، سیامک اطلسی بازیگر،کارگردان، تهیه کننده سینما و دوبلور باسابقه 4 مهر ماه بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت.در این مراسم که به دلیل شیوع کرونا تحت پروتکل های بهداشتی و بدون سخنرانی برگزار شد، خسرو معصومی کارگردان و جمعی از دوستان و خانواده این هنرمند حضور داشتند.

اخبار کوتاه از سینما و تئاتر | از ابتلای کیومرث پوراحمد به ویروس کرونا تا انتقاد فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و منتقد آمریکایی از فیلم جدید کلینت ایستوود

وی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی نیز همچون «مادر»، «جنگجویان کوهستان»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «افسانه جومونگ» دوبلوری کرده بود.

اعلام فهرست فیلم‌های منتخب پویانمایی کوتاه 

 در سی‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ۱۷ فیلم در بخش پویانمایی کوتاه به نمایش درمی‌آید.

فهرست آثار «پویانمایی کوتاه»

۱. «آی‌دی»، به کارگردانی فهیمه قبادی و تهیه‌کنندگی فهیمه قبادی و مرگز گسترش سینمای مستند و تجربی
۲. «بادهای پاییزی، بادهای بهاری و دو کبوتر»، به کارگردانی صادق جوادی و تهیه‌کنندگی امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۳. «پرنده‌باز»، به کارگردانی سید احمد جعفریان و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر خمینی‌شهر
۴. «پسربچه و درخت سیب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جلال پناهی
۵. «پیش از بهشت»، به کارگردانی احمد حیدریان و تهیه‌کنندگی محدثه پیرهادی- محصول باشگاه فیلم سوره
۶. «خوردم، خوردی،…»، به کارگردانی شیدخت دژم‌شهابی و تهیه‌کنندگی شیدخت دژم‌شهابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
۷. «خوش آمدید»، به کارگردانی نعیمه محمودی و تهیه‌کنندگی نعیمه محمودی – محصول واحد پویانمایی شبکه فارس و نشر چشمه
۸. «درخت ترش»، به کارگردانی اکبر تراب‌پور و تهیه‌کنندگی اکبر تراب‌پور و انجمن سینمای جوانان ایران دفتر همدان
۹. «رویای ابری»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ریحانه عین‌اللهی و بهاره عین‌اللهی
۱۰. «ستارگان زیر باران»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سارا نامجو
۱۱. «شبح ترسو»، به کارگردانی ریحانه کاوش و تهیه‌کنندگی علی رئیس- محصول صدا و سیمای مرکز اصفهان
۱۲. «فوبی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی الهام امینیان
۱۳. «کیمیاگر»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود قدسیه۱۴. «گذشته»، به کارگردانی حمید محمدی و تهیه‌کنندگی حمید محمدی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
۱۵. «گنج واقعی»، به کارگردانی محسن صالحی‌فرد و تهیه‌کنندگی رضا صالحی
۱۶. «موزی که می‌خندید»، به کارگردانی ریحانه کاوش و تهیه‌کنندگی علی رئیس – محصول صدا و سیمای مرکز اصفهان

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری علیرضا تابش از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار خواهد شد.

اکران فیلم های شاخص گذشته سینمای ایران در موزه سینما

موزه سینما با همکاری فیلمخانه ملی ایران، فیلم‌های شاخص و پرمخاطب گذشته سینمای ایران را به نمایش می‌گذارد.

 فیلم‌های گاو (به همراه پشت صحنه فیلم)، ناخدا خورشید، دندان مار، اتوبوس، باد صبا (به همراه پشت صحنه فیلم)، عروس آتش، گل‌های داوودی، عروس، بگذارزندگی کنم، پاتال و آرزوهای کوچک، رنگ خدا، نیاز، شهرموش‌ها (یک) و دزد عروسک‌ها در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده  خواهد شد.

 این رویداد سینمایی از جمعه ۱۶ مهر آغاز می‌شود و هر شب ساعت ۱۹:۰۰ در سینمای عمارت تاریخی باغ فردوس طبق جدول پیوست، یک فیلم مرمت شده به نمایش در می‌آید.

اخبار کوتاه از سینما و تئاتر | از ابتلای کیومرث پوراحمد به ویروس کرونا تا انتقاد فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و منتقد آمریکایی از فیلم جدید کلینت ایستوود

گفتنی است، موزه سینمای ایران از ساعت ۹ صبح تا  ۲۴ و تالارهای موزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ (به جز شنبه‌ها) میزبان علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران است.

«وقت چیغ انار» به روی پرده جشنواره فیلم توکیو می رود

«وقت چیغ انار» به نویسندگی و کارگردانی گراناز موسوی، در جشنواره‌ فیلم توکیو به روی پرده خواهد رفت.

  فیلم سینمایی «وقت چیغ انار» محصول مشترک افغانستان، استرالیا، هلند و ایران است که در بخش آینده‌ی سینما در سی‌وچهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم توکیو حضور خواهد داشت. این جشنواره از ۸ تا ۱۷ آبان در کشور ژاپن برگزار خواهد شد.

 «وقت چیغ انار» اولین تجربه‌ی تهیه‌کنندگی مرضیه وفامهر در مدیوم سینما است. او در این فیلم به طور مشترک با بهیر وردک، گراناز موسوی وکریستین ویلیامز در مقام تهیه‌کننده همکاری داشته است.

اخبار کوتاه از سینما و تئاتر | از ابتلای کیومرث پوراحمد به ویروس کرونا تا انتقاد فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و منتقد آمریکایی از فیلم جدید کلینت ایستوود

عرفات فیض، الهام ایازی، مرحوم حشمت‌الله فنایی، سعیده سادات و فرشته عالمی بازیگران افغان این فیلم سینمایی هستند.حسیبا ابراهیمی نیز  در این فیلم حضور افتخاری دارد.

 اندرو کویلتی عکاس سرشناس استرالیایی نیز در نقش خود به عنوان عکاس جنگ ظاهر شده است.

 ششمین کارگاه‌های فصلیِ «چهارفصل تئاتر ایران» برگزار می‌شود

 ایوب آقاخانی، از برگزاری ششمین کارگاه‌های فصلیِ «چهارفصل تئاتر ایران» روز پنجشنبه هشتم مهرماه در مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری تهران خبر داد.

کارگاه‌های این فصل از دور نوین پروژه که «کودک و محیط زیست» نام دارد با حضور برگزیدگان این دوره از پنج استان کشور از ساعت ۹:۳۰ دقیقه‌ی پنجشنبه، هشتم مهرماه، با حضور اعضای هیئت‌علمی این فصل «شهرام کرمی» و «سیدحسین فدایی‌حسین» شروع به کار خواهد کرد.

تمدید نمایش «درخت شیشه‌ای آلما» تا 23 مهرماه 

 نمایش «درخت شیشه‌ای آلما» به نویسندگی و کارگردانی فرید قادرپناه که از 11 شهریور تا جمعه 2 مهرماه روی صحنه بود، تا 23 مهرماه تمدید شد. این نمایش پس از سه روز تعطیلی از 6 مهرماه هرشب جز شنبه‌ها ساعت 20 در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

«درخت شیشه‌ای آلما» هفته‌ی آینده در تاریخ‌های 13 تا 15 مهر به دلیل مقارن شدن با رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) اجرا نخواهد داشت. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

کاوه مرحمتی،آذین نظری، آیدین بهاری، کامیار دریاکناری، سحر خرم‌نژاد بازیگران «درخت شیشه‌ای آلما» هستند که در خلاصه داستان این نمایش این‌طور آمده : «کتابی به دست یک زوج جوان و عاشق می‌رسد که صفحه اول آن نوشته شده: بعد از ورق زدن این صفحه، زندگی شما تغییر خواهد کرد.لطفن با احتیاط ورق بزنید؛ زن و شوهر کتاب را ورق می‌زنند و ... » 

«درخت شیشه‌ای آلما» کاری از گروه ریگولیتو است که پس از «شبی بیرون از خانه» ،«آوریل 1912» ، «بازگشت به خانه»، «پناه‌کاه» و «بوی گند دهان خانم مارکز» ششمین کارگردانی فرید قادرپناه محسوب می‌شود.

تماشاخانه ایرانشهر از امشب چه نمایشی را اجرا می رود؟

تماشاخانه ایرانشهر از امشب، ششم مهر ماه شاهد اجرای نمایش نمایش «کرکس» نوشته سودابه فضایلی با کارگردانی فرزاد امینی است.

این نمایش که متن آن ۵۲ سال پیش نوشته شده، در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

گفته شده «کرکس» یک تراژدی مدرن است در فضائی از سمبولیسم و بیانِ تو در تویِ درامِ سودابه فضایلی. درامی که مختصِ اوست. هم در رمان‌هایش و هم در نمایشنامه‌هایش».
 بازیگران این نمایش به ترتیب الفبا از این قرارند: نازنین زهرا برومند، محمد پسندیده کار، ژاله رازبان صفا، آزیتا رحیمی، ماهان ریاضی، میلاد صفوی، مونا کریمی، شاهین عبدیان، غزل منعمی، یاسمن مومنی و مهناز میرجلیلی.

در تالار سمندریان همین تماشاخانه هم نمایش «غلامرضا لبخندی» به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر نمایشی امده:  ۲۴ سال پیش غلامرضا خوشرو معروف به خفاش شب شروع به قتل های زنجیره ای می‌کند.

انتقاد جدی  پل شریدر از فیلم جدید  کلینت ایستوود 

پل شریدر فیلمنامه‌نویس و کارگردان به انتقاد جدی از جدیدترین فیلم کلینت ایستوود یعنی «گریه کن ماچو» پرداخت.

پل شریدر با انتقاد از فیلم جدید کلینت ایستوود در فیسبوک خود سوال کرده که آیا شده یک کارگردان مهم آمریکایی بعد از فیلم «ورزش محبوب مردان؟» (فیلم ۱۹۶۴ با بازی راک هودسن) ساخته هاوارد هاکس فیلمی به بدی «ماچوی گریان» ساخته باشد؟

اخبار کوتاه از سینما و تئاتر | از ابتلای کیومرث پوراحمد به ویروس کرونا تا انتقاد فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و منتقد آمریکایی از فیلم جدید کلینت ایستوود

شریدر که جدیدترین فیلمش «کارت شمار» ۱۰ سپتامبر راهی سینماها شده گفته است استودیو فکوس فیچرز از او خواسته است در این مقطع از انتشار پست‌های پر سروصدا دوری کند اما حالا که فیلم او اکران شده وی دیگر خودش را ملزم نمی داند تا در زندان فیس‌بوکی بماند.

هر چند منتقدان با فیلم جدید ایستوود ۹۱ ساله برخورد خوشایندی نداشته‌اند اما در برابر نظرات شریدر ۷۵ ساله برخورد آنها به نظر بسیار سبک و دوستانه است.

شریدر نوشته است: می توانم تمایل کلینت ایستوود به فیلمسازی را درک کنم اما آیا هیچ کارگردان مهم آمریکایی پس از فیلم «ورزش محبوب مردان؟» فیلمی به بدی «ماچوی گریان» ساخته است؟ این فیلم از هر نظر شکست خورده است؛ از نظر فیلمنامه، نورپردازی، لوکیشن‌ها، طراحی صحنه و لباس و انتخاب بازیگران. وقتی اوایل فیلم، ایستوود نمایی از زیر خودرو و برخورد چکمه با زمین می‌گیرد با خودم گفتم: «عالی است، می‌خواهد از سبک وسترن‌های ماچو تقلید کند» – اما این آخرین ترکیب‌بندی جالب توجه فیلم بود.

شریدر در ادامه نوشته که ایستوود کلیشه‌هایی در مورد پوچی رفتار شخصیت‌های ماچو مطرح می‌کند اما فیلم در واقع یک «هری کثیف» کوچک شده است و باعث شده این شخصیت‌ها دیده شوند. این شخصیت‌ها ۳۰ سال قبل ارزش داشتند.

خود شریدر برای «کارت شمار» با نقدهای خوبی روبه رو شده است. در فیلم جدید وی اسکار آیزاک در نقش کهنه‌سربازی ظاهر شده که حالا کارش فقط قماربازی است.

منتقد ایندی وایر یعنی دیوید ارلیش نیز «ماچوی گریان» را با فیلم‌های قدیمی ایستوود مقایسه کرده و نوشته بود ایستوود در این فیلم از همان مایه‌های قدیمی خود استفاده کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳